Archief

CCC  Christmas Cathedral Concert

Op 12 december 2017 wordt in de Groningse Martinikerk de kersttijd ingeluid met een kathedraal kerstconcert dat zijn weerga niet kent. Stichting Vrienden van Choral Voices organiseert een vernieuwend kerstconcert waarbij geselecteerde Groningse topmusici, orkest en koor u onder leiding van Daniel Rouwkema met een gevarieerd kerstrepertoire meenemen op een rondreis door Europa.

 

Aan dit concert werken o.a. mee organist Erwin Wiersinga, sopraan Christy Luth, tubaïst Matthijs Leffers en het blaasensemble Cathedral Trumpets. Naast Gounod’s geliefde Ave Maria klinken er werken van o.a. Johann Sebastian Bach, David Willcocks en John Rutter, alsmede een keur aan kerstliederen uit onder andere Duitsland, Frankrijk, Zweden en Spanje. Geliefde melodieën, vaak in verrassende nieuwe arrangementen van Daniel Rouwkema.

Een hoofdrol is weggelegd voor het Schnitger-orgel van de Martinikerk, één van de grootste barokorgels van Noord-Europa. Met zijn 53 registers gaat het in dialoog met koor, solisten en een veertienkoppig strijkorkest dat nog is uitgebreid met harp, fluit en hobo. Bijzonder is daarbij dat het publiek op grote videoschermen de verrichtingen van de musici van dichtbij kan volgen. Dat biedt met name een unieke gelegenheid om Erwin Wiersinga, titulair organist van de Martinikerk, aan het werk te zien.

Radiopresentator en cabaretier Harm Dijkstra presenteert de avond en zal een aantal van de uitvoerenden kort interviewen.

Uitvoerenden:
Erwin Wiersinga (orgel)
Christy Luth (sopraan)
Matthijs Leffers (tuba)
Cathedral Trumpets
St. Martin’s Orchestra
Mattijs de Vreugd (koorbegeleiding)
Choral Voices Groningen
Algehele muzikale leiding:
Daniel Rouwkema

Erwin Wiersinga (1962) concerteerde in vele Europese landen alsmede in Korea, China en Japan. Hij is regelmatig actief in verschillende orkesten waaronder het Concertgebouworkest. In die hoedanigheid werkte hij met dirigenten als Mariss Jansons, Ricardo Chailly, Ivan Fischer, Philippe Herreweghe, Sir Colin Davis en Leonard Slatkin. In 2012 was hij gastdocent aan het State Conservatory van Beijing. Hij is te beluisteren op verschillende cd’s, waarvan de cd ‘Orgelcultuur in Groningen’, opgenomen met enkele Groningse collega’s, werd bekroond met een Edison.

 

Het jonge talent Christy Luth (1995) studeerde dit jaar aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen af. Haar zangdocenten waren o.a. Marion van den Akker, Marcel Boone en Hanneke de Wit, bij wie ze momenteel verder studeert voor haar Master of Music-diploma. Daarnaast heeft ze verschillende lessen gevolgd bij sopraan Renate Arends, pianist Eelko Molenaar, ademcoach Paul Triepels en Bach-specialist Nico van der Meel. Ook nam ze deel aan masterclasses met Margreet Honig en Salome Kammer. Christy zingt regelmatig solorepertoire in Noord-Nederland, bijvoorbeeld bij het Collegium Vocale Fryslân. Sinds september dit jaar is ze zangdocente bij de Roden Girl Choristers o.l.v. Sonja de Vries.

 

Matthijs Leffers (1996), winnaar van de VNO-NCW Noord Talent Award 2017, begon met het spelen van de piano en de bugel, waarna hij vanaf zijn elfde verder ging op de tuba bij de fanfare in Leens. Momenteel bereidt hij zich voor op zijn eindexamen aan het conservatorium in Groningen. Tijdens zijn studie heeft hij twee keer een Erasmusbeurs gekregen waarmee hij in Hannover studeert bij prof. Jens Bjørn-Larsen. Matthijs speelt graag kamermuziek. Hij musiceert bij een aantal kopercollectieven, zoals het Duitse koperensemble ‘FriesenBlech’ en gaf met koperkwintet ‘Brass in Five’ concerten in Duitsland, Zwitserland en Italië. Ook speelt hij regelmatig bij de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’ en andere orkesten.

 

Mattijs de Vreugd (1980) studeerde orgel bij Theo Jellema aan het conservatorium te Groningen. Zijn master improvisatie behaalde hij bij Jos van der Kooij aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Naast zijn studie volgde hij masterclasses bij o.a. Joris Verdin, Olivier Latry en Wolfgang Zerer. Op dit moment is Mattijs de Vreugd werkzaam bij Mense Ruiter Orgelmakers BV. Hiernaast is hij als vaste organist verbonden aan Choral Voices, de Ichthuscantorij uit Harlingen en aan de Schola Liturgica waarmee hij meerdere malen per jaar naar Engeland reist om daar diensten te verzorgen in kerken en kathedralen.

 

Daniel Rouwkema (1974) verloor zijn hart aan de Engelse koormuziek toen hij die leerde kennen bij het Roder Jongenskoor o.l.v. Bouwe Dijkstra. Hij studeerde aan de conservatoria van Zwolle en Enschede en volgde masterclasses bij Stephen Cleobury (King’s College Cambridge) en John Rutter. In 2001 vertrok hij voor vier jaar naar Engeland, waar hij functies als koorzanger, dirigent, organist en Master of Music bekleedde in de kathedralen van Chester en St. George Belfast. Van jongs af aan componeert en arrangeert hij muziek, die op cd werd vastgelegd door o.a. kamerkoor Canticum Groninghae in 2011 en 2013.  Het Cathedral Christmas Concert is een nieuw initiatief van de in Smilde geboren dirigent/ componist en komt voort uit het jaarlijkse Orgelgala dat Rouwkema al zeven jaar in de Martinikerk organiseert.

 

Choral Voices is een van de koren van Daniel Rouwkema. Een koor in de Engelse koortraditie, dat zich toelegt op liturgische muziek van vooral Britse componisten. Choral Voices verzorgt elke derde zondag van de maand een Choral Evensong in de Nieuwe Kerk in Groningen, en in de kersttijd het traditionele Festival of Lessons and Carols. Naast optredens door het land zijn er regelmatig bezoeken aan Engelse kathedralen. De laatste keer was dat de York Minster, waar het koor alle vieringen van het pinksterweekend muzikaal ondersteunde; op de agenda voor de komende twee jaar staan optredens in Worcester Cathedral, en Westminster Abbey en St Paul’s Cathedral in Londen.

 

Harm Dijkstra (1961) is vakleerkracht muziek aan vier basisscholen in de gemeente Emmen maar bij velen vooral bekend als presentator van het Drentstalige programma `Hemmeltied` dat elke zaterdagmorgen bij Radio Drenthe te horen is. Samen met Roelof Klinkhamer vormde hij in 1987 het Drentstalige cabaret duo “Harm en Roelof”. Het tweetal kent elkaar al vanaf hun achtste jaar, toen ze zongen bij het kinderkoor van de zangvereniging in Sleen; twee echte plattelandskwajongens die het plezier van toen nog steeds uitstralen. Samen hebben ze een volle agenda, waarbij ze jaarlijks in de grote theaters in Drenthe staan.

Choral Evensong 17 september

Iedere 3e zondag van de maand (met uitzondering van de vakantietijd) verzorgt Choral Voices een Evensong in de Nieuwe Kerk in Groningen.

Uitgevoerd wordt:
Introit: Teach Me, O Lord, Philip W.J. Stopford
Preces, William Smith
Ps. 119 – 17-40
Responses, William Smith
Hymn: God is love
Magnificat, Arvo Pärt
Nunc Dimittis, Arvo Pärt
The fruit of silence, Pēteris Vasks
Hymn: O Love Divine, How Sweet Thou Art, Cornwall

Toelichting muziek 17 september 2017

Aan het begin van de Vredesweek staat deze Evensong in het teken van het thema voor 2017: De Kracht van Verbeelding. Verbeeldingskracht, schrijft vredesorganisatie Pax, helpt je om los te komen van bestaande beelden en overtuigingen. Zo komt er ruimte voor nieuwe ideeën, en dat is dringend nodig in deze tijd van polarisatie tussen ‘wij’ en ‘zij’.

In 1989 verrasten de Baltische landen de wereld met hun succesvolle ‘Zingende Revolutie’: twee miljoen mensen die zingend een levende keten vormden tussen de drie hoofdsteden Tallinn, Riga en Vilnius. Zingen voor je vrijheid, je moet er maar opkomen. Maar de Baltische landen kennen een diepgewortelde en volstrekt eigen koortraditie. Met een heel eigen repertoire, waarin de oude volksmuziek voortleeft en ook een grote verbondenheid met de natuur. Ons klinkt die muziek vaak wat mystiek in de oren.

In deze Evensong daarom twee werken uit de Baltische koortraditie. Verstilde muziek waarin een diepe religiositeit  doorklinkt , maar anders dan het Engelse repertoire dat we gewoonlijk zingen. Muziek die ruimte in jezelf schept. Voor nieuwe ideeën, wellicht?

Arvo Pärt veroorzaakte al in 1968 grote opschudding in Estland met zijn koorwerk Credo. Een ooggetuige van de première zou later vertellen (in ‘Baltische zielen’, van Jan Brokken): “Op het moment dat het koor losbarstte: ‘Credo in Jesum Christum’, gebeurde er iets ongelooflijks. We keken elkaar aan, sommigen met de hand voor de mond, als kinderen die zowel schrikken als opgewonden raken. We bleven nog zitten, hoewel we al wisten dat dit het einde van het communisme en het materialisme was en de terugkeer naar onze eigen identiteit (…) We moesten nog drieëntwintig jaar wachten op bevrijding, maar dát moment was het begin van onze Zingende Revolutie. En Arvo Pärt was onze Verlosser. Ik zeg dat heel nuchter. Het was zo.”

Pärt’s Magnificat, dat wij in deze viering zingen, stamt uit 1989. Muziek die hij tintinnabular noemde (naar het Latijnse tintinnabuli, kleine bellen) en die bestaat uit simpele harmonieën, drieklanken of een enkele noot. “Ik ontdekte dat het genoeg is wanneer een enkele noot mooi wordt gespeeld”, heeft hij er zelf over gezegd. “Deze ene noot, of een enkel geluid, of een moment van stilte, biedt mij troost.”

Het Nunc Dimittis zingen we deze keer met alleen de mannen, op een oude gregoriaanse melodie.

Psalm 119, de psalm voor deze zondag, is een loflied op Gods wetten. Ons Introit, Teach me, o Lord, the way of Thy statutes, van Philip W.J. Stopford, sluit daar naadloos bij aan.

De Preces and Responses zijn van William Smith; de hymn O Love Divine , how sweet Thou art is van de hand van Charles Wesley.

En dan een werk uit Letland. Ook componist Peteris Vasks kwam aanvankelijk in botsing met de Sovjet maatstaven voor kunst en cultuur. “De meeste mensen hebben tegenwoordig geen geloof, geen liefde en geen idealen meer”, zei hij hierover. “De geestelijke dimensie gaat verloren. Ik wil de ziel voeding geven. Dat predik ik in mijn werken.” Inmiddels heeft Vasks muziek, en vooral de koorwerken, internationaal erkenning verworven. The Fruit of Silence is gebaseerd op een tekst van Moeder Theresa:

“De vrucht van stilte is gebed. De vrucht van gebed is geloof. De vrucht van geloof is liefde. De vrucht van liefde is dienstbaarheid. De vrucht van dienstbaarheid is vrede.”

Veel publiek bij het Midzomernachtconcert van Choral Voices.

Midzomernachtconcert Sterrenbos komende woensdag 21 juni
Voor wie ook nog even bij ons wil blijven doen we dit jaar iets bijzonders: een midzomernachtsconcert onder de blote hemel in het Sterrenbos, aan de Verlengde Hereweg in Groningen om 20.30 uur. Over het programma van dit verrassingsconcertje laten we nog niets los, behalve dan dat u er Choral Voices ook eens van een andere kant kunt leren kennen. Het wordt een vrolijk en informeel samenzijn. Van harte welkom!

 

Choral Evensong Adventskerk Assen 

De Choral Evensong is een bijna geheel gezongen vesperdienst die in een groot deel van de Engelse kathedralen en  college chapels dagelijks plaatsvindt. Waar wij deze koren vooral kennen van hun kerstliederen en de Royal Weddings, is de Evensong eigenlijk hun dagelijks brood: een combinatie van hoogwaardig uitgevoerde  koormuziek en  eeuwenoud ritueel, vergelijkbaar met de vespers in een klooster.

Op 14 mei, Moederdag, zingen we een extra Evensong in Assen. Centraal staat Maria, de moeder der moeders.

Met o.a.
Introit: Hail gladdening light, Charles Wood
Hymn: Shall we not love thee, Mother dear
Preces, Willam Smith
Psalm 46 en 47
Hymn: Tell out, my soul
Magnificat en Nunc Dimittis, C.V. Stanford in G
Ave Maria, Robert Parsons
Hymn: O glorious Maid, exalted
Responses, William Smith
A Gaelic Blessing, John Rutter

 

 

 

 



Choral Voices staat in de krant!

Een reportage over de Evensong die Choral Voices uitvoerde op 16 februari in de Janskerk in Utrecht.

De “loepzuivere koorzang” tijdens de Evensong in de Janskerk te Utrecht werd ten gehore gebracht door Choral Voices uit Groningen, o.l.v. Daniel Rouwkema. Choral Voices werd enkele jaren geleden tweede in de korenwedstrijd “Nederland zingt beter”. Het is een van de koren die zich reeds jarenlang specialiseert in de Engelse koortraditie. In de Nieuwe Kerk in Groningen wordt elke derde zondag van de maand een Evensong verzorgd. De westerlingen onder de Trouwlezers kunnen ons op 28 mei vinden in de Bavo in Haarlem

CAMBRIDGE IN NEDERLAND In Utrecht is op een aantal donderdagavonden een choral evensong te beluisteren, zoals dat in Engelse kathedralen al heel
lang traditie is. Engelse koormuziek is aan een opmars bezig. tekst Gerrit-Jan KleinJan

Janskerk Utrecht. Een koor zingt in de Engelse traditie, inclusief de gewaden en
liturgische gebruiken. FOTO WERRY CRON